Met geld de prestaties of de motivatie willen verbeteren? Tegenwoordig werkt dat niet meer. Het is nu namelijk tijd om het oude belonen en de oude traditionele HR-cyclus weg te schuiven en te starten met het nieuwe belonen. In het nieuwe belonen draait het namelijk om het echt voeren van gesprekken. Het oude belonen draait nu nog heel erg op de principe dat geld belangrijk is, maar tegenwoordig blijkt het dat geld helemaal niet meer een geschikt middel is om mensen tot prestaties aan te zetten om ze tevreden te houden.  

 

Wat houdt het nieuwe belonen in? 

Maar wat houdt het nieuwe belonen dan in? Vaak komen werknemers er namelijk achter dat collega’s meer verdienen dan de persoon in kwestie en dat kan frustrerend zijn, zeker als je dezelfde werkzaamheden doet. Geld speelt dus wel nog een rol, maar dan eigenlijk als een hygiënefactor, dat betekent dat je redelijk tot aan gelijk uitbetaald moet worden ten opzichte van je andere collega’s. Dat moet eigenlijk gewoon stoppen, want als je als werkgever jou werknemer meer gaat betalen of een bonus geeft, dan is het echt niet zo dat ze harder gaan werken. De eerste stap is eigenlijk dat geld een eerlijkheid vraagstuk is. En heb je dan iemand lopen die het geld niet waard is, dan moet je daar wat aan doen in plaats van het zo laten, want als je ze er op aanspreekt, dan wordt het vanzelf duidelijk dat ze wel moeten werken voor het geld. De tweede stap is dat het gesprek veel meer over prestatieverbetering moet gaan. Eigenlijk een oude vertrouwde beoordelingsgesprek, maar dan meer gericht op een soort coachingsgesprek.  

 

Stap 3 

De derde stap naar het nieuwe belonen is dat er een winstdeling wordt ingevoerd. En eigenlijk lijken stap twee en stap drie heel erg op elkaar, want het is natuurlijk een vervolg op het andere. Want met een gesprek bereik je al een groot deel van de doelen die je ooit had met het belonen. Je moet namelijk met iemand in gesprek gaan als je vindt dat iemand niet goed zijn werk doet. Een gesprek lost veel meer op dan het schenken van geld. Het geld komt eigenlijk pas aan bod als je als bedrijf in het algemeen een grote doel bereikt hebt en dat je iedereen die daar aan meegewerkt heeft beloond met een leuke bonus. Ook kan je kiezen voor een prosociale bonus, dat betekent dat de directie niet kiest wie de extra bonus krijgt, maar dat de medewerkers zelf onder elkaar kiezen wie de bonus krijgt.